PDA

View Full Version : Moonsorrowin sanoitukset

Musta Pulu
05-19-2003, 03:29 AM
Tuli tässä mieleen.

Moonsorrowin musiikki on aikojen kuluessa parantunut kuin turska kiljupöntössä, mutta sanoituksein taso ón omasta mielestäni tippunut, esim. uudelta levyltä ei löydy läheskään niin nerokkaita sanoituksia kuin esim. Suden Uni debyytillä olevalla Köyliöjärven Jäällä biisissä on. Ison plussan voi kuitenkin bändille antaa suomen kielisistä sanoituksista, koska mielestäni aivan liian moni bändi täällä Suomessakin käyttää sitä kansainvälisempää kieltä sen kotimaisen sijaan. Tämä tietysti on vain mielipide.

Väinämöinen
05-19-2003, 09:18 AM
:confused: :confused: :confused:
Mun mielestä sanotukset on vaan parantunu aijan saatossa...
Esim. Kivenkantajassa oli yhet parhaat sanoitukset mitä olen koskaan lukenu...

Ja jotkin Tämä Ikuinen Talvi-demon sanat oli suoraan sanoen sieltä ja syvältä.;)
Mutta se kai riippuu siitä millaisista sanoituksista tykkää.
Mä en ole hirveän kiinnostunut siitä jos sielä tulee vaan jotain tyyliin tapetaan kristityt ja syödään niitten pallit:)

Musta Pulu
05-19-2003, 09:22 AM
Originally posted by Väinämöinen
syödään niitten pallit:)

:sick:

Zorbaz Holtiton
05-19-2003, 09:55 AM
Siis onhan Moonsorrowin sanoitukset parantuneet aivan huomattavasti noista ekoista!! Ei sillä, etteikö jo Suden unella olisi ollut nuita Köyliönjärven jäällä - tyylisiä mestariteoksia, mutta mielestäni nui Kivenkantajan sanoitukset toimii ihan tonnilla!! Visuaalisia kielikuvia ja metaforia... Wanhaa, kaunista suomen kieltä..

Ja tottakai suomeksi pitää laulaa, isiemme kielellä!! Se on kumminkin aika iso juttu tämäntyyppisessä musiikissa...

Stormrider
05-19-2003, 11:14 AM
Enpä nyt tiedä... Moonsorrowin sanoitukset ovat minusta menneet melkein parempaan suuntaan, etenkin kivenkantajan myötä.(En tietenkään hauku noita aiempia, hyviä kun ovat nekin.)
Ainakin tämä suomen käyttäminen on erittäin iso plussa-sitä kun näkee harvemmin... :)

Irus
05-20-2003, 03:44 PM
Minäkin kuulun tuohon "Moonsorrow'n sanoitukset ovat parantuneet vuosien saatossa" -koulukuntaan, vaikka Suden Unella tietysti on tuota jo useasti ylistettyä piispan kukistamista. Kivenkantajalla lyriikoiden runollisuus on hioutunut kuitenkin huippuunsa, toisaalta eeppisyys ei ole kadonnut minnekään. Koska itsekin kynäilen satunnaisesti muinaispohjoismaiseen mytologiaan perustuvia ja usein kalevalamittaisia runoja, en voi muuta kuin olla erittäin kateellinen Villelle.

Musta Pulu
05-20-2003, 03:46 PM
Olenko minä ainoa joka pitää Suden Unen sanoituksia uudempia parempina? :mad:

Rautainen
05-21-2003, 09:37 AM
Originally posted by Musta Pulu
Olenko minä ainoa joka pitää Suden Unen sanoituksia uudempia parempina? :mad:

Naa, et ole ;) Itseasiassa Moonsorrown musiikkikin menee mielestäni parhaillaan huonompaan suuntaan (shame me) vaikka loistavaahan se on tietty edelleen.

Yksisiipi
11-01-2003, 07:19 AM
Jaa vai ettäs niinkuin turska kiljupöntössä. Sanoituksista voi olla montaa mieltä, mutta minusta lyriikat ovat kulkeneet enemmän pakanatarinoista kansanrunoutta kohti, ja minusta se on todella hienoa. Voimasta ja kunniasta levyllä oli jo kauniita sanoja, mutta Kivenkantaja on jo niin runoutta. Minä pidän, toivottavasti suunta pysyy samana.

LordHarmaakarhu
11-02-2003, 08:28 AM
Originally posted by Zorbaz Holtiton
Siis onhan Moonsorrowin sanoitukset parantuneet aivan huomattavasti noista ekoista!! Ei sillä, etteikö jo Suden unella olisi ollut nuita Köyliönjärven jäällä - tyylisiä mestariteoksia, mutta mielestäni nui Kivenkantajan sanoitukset toimii ihan tonnilla!! Visuaalisia kielikuvia ja metaforia... Wanhaa, kaunista suomen kieltä..

Ja tottakai suomeksi pitää laulaa, isiemme kielellä!! Se on kumminkin aika iso juttu tämäntyyppisessä musiikissa...

juuri näin...

Abyssal
11-02-2003, 04:34 PM
Kivenkantaja on mielestäni ehdottomasti sekä musiikillisesti, että sanoituksellisesti parasta Moonsorrow:ta. Esimerkiksi Raunioilla - biisin sanoitukset ovat erittäin hienot, samoin pidän erityisesti Jumalten kaupungin sanoista. Suden unella tekstit olivat vielä ajoittain hieman kömpelöitä, joskin tunnetta täynnä. Minulle kuitenkin tämä uusi ja symbolisempi tapa iskee paremmin.

Mendhir
11-03-2003, 04:12 AM
Originally posted by Rautainen
Naa, et ole ;) Itseasiassa Moonsorrown musiikkikin menee mielestäni parhaillaan huonompaan suuntaan (shame me) vaikka loistavaahan se on tietty edelleen.

Olen osittain samaa mieltä.
Voimasta ja Kunniasta oli kaikin puolin mahtava, harmi vaan että vaihdoitte tyyliä... Tulee ikävä :(

:)

Keele
11-04-2003, 07:22 AM
Originally posted by Rautainen

Kuten Mendhir, olen osittain samaa mieltä, musiikillisesti Tämä Ikuinen Talvi on aivan loistava, samoin myöskin useimmat biisit Suden Uni ja Voimasta Ja Kunniasta levyiltä. Olen myöskin jutellut muitten kanssa jotka ovat olleet sitä mieltä että Moonsorrowista on tullu koko ajan huonompaa ja huonompaa. (sanoista en sitten puhu mitään koska äidinkieleni on ruotsi ;) )

edit: unohdin now playing :D

Abyssal
11-04-2003, 06:14 PM
Mielipide asioita tietysti, eli turhaa jankutan, mutta en kyllä ymmärrä miten musiikki on kenenkään mielestä vaikkapa "tämä ikuinen talvi" -demosta lähtien mennyt huonompaan suuntaan. "Tämä ikuinen talvi" ja sitä aikaisempi Moonsorrow oli musiikillisesti aivan eri bändi, mutta puhuttaessa ns. nykyisestä linjasta, eli "Suden uni" - "Kivenkantaja", on havaittavissa todella suurta kehitystä.

StoRBa
11-21-2003, 08:47 AM
Moonsorrw'han on kehittynyt niin musiikillisesti kuin sanoituksellisestinkin aivan valtavasti. Ja mielestäni suunta on oikea. Koko Moonsorrow on mennyt vain parempaan suuntaan.

Onhan Suden uni hyvä lätty ja Voimasta ja kunniastahan on ihan legenda. Mutta Kivenkantaja on kyllä ehdottomasti Moonsorrown paras albumi. Ainut sana kuvaamaan Kivenkantajan musiikillista sisältöä on -- kaunista. Kyllä, se on vähintäänkin kaunista musiikkia. Silti siellä piilee se jokin, joka tekee tällaisen pakanametallin ainutlaatuiseksi.

Eli Moonsorrow menee todellakin oikeaan suuntaan. Tämä on virallinen mielipiteeni. :p

QURPPA
11-23-2003, 11:53 AM
Kivenkantaja on loistava levy, varsinkin 3 ekaa biisiä.
Siltikin, jos minulta kysytään kaikkien aikojen 3 parasta albumia niin Bathoryn "Hammerheart"in ja T:O:T:G:n seuraksi kipuaa nimenomaan "Voimasta ja Kunniasta".
Levy on totaalisen täydellinen, kauneinta ja samalla jylhintä musiikkia mitä koskaan on tehty.

...ja minä olen sentään kuunnellut metallia yhden 18 vuotta. ;)

emppu
02-14-2004, 07:13 AM
Minustakin sanotukset on koko ajan vaan parantunu... onhan se varmasti helppo köyliönjärven jäästä tehä sanotukset ku tavallaan historia sille jo on... mutta jos kuuntelette vaikkapa ukkosen jumalan poikaa nii siinä kyllä on tosi hyvät sanotukset:D

Infernal
02-14-2004, 05:24 PM
Kaikki Moonsorrowin lyriikat on loistavia. Siitä huonontumisesta tai parantumisesta en osaa sanoa. Täytyy kyllä mainita Sankarihauta jonka sanoja tulee hoilattua todella usein. Moonsorrowin lyriikat on kyllä aikas uniikkeja ja hienosti sovitettuja. Keikoilla on varmasti tunnelma aina katossaan jos yleisö innostuu laulamaan mukana!

emppu
02-16-2004, 12:40 PM
Originally posted by Infernal
Kaikki Moonsorrowin lyriikat on loistavia. Siitä huonontumisesta tai parantumisesta en osaa sanoa. Täytyy kyllä mainita Sankarihauta jonka sanoja tulee hoilattua todella usein. Moonsorrowin lyriikat on kyllä aikas uniikkeja ja hienosti sovitettuja. Keikoilla on varmasti tunnelma aina katossaan jos yleisö innostuu laulamaan mukana!

Niin... ne jotka osaa öristä, niissä örinä kohdissa :D :D Varmaankin viimestään niissä "selvissä" kohdissa kaikki yleisöstä laulaa mukana, ja miks ei tietysti niissä örinä kohdissakin... eihän sitä kovin moni kuitenkaan kuule että öriseekö vai laulaako omalla äänellään mukana...:p Ei mutta varmasti fiilis on tosi upee keikoilla!!! Vieläku pääsis itekkin joskus kokemaan kunnon Moonsorrow:in klubikeikan...:rolleyes:

StoRBa
02-18-2004, 11:12 AM
Originally posted by emppu
Niin... ne jotka osaa öristä, niissä örinä kohdissa :D :D Varmaankin viimestään niissä "selvissä" kohdissa kaikki yleisöstä laulaa mukana, ja miks ei tietysti niissä örinä kohdissakin... eihän sitä kovin moni kuitenkaan kuule että öriseekö vai laulaako omalla äänellään mukana...:p Ei mutta varmasti fiilis on tosi upee keikoilla!!! Vieläku pääsis itekkin joskus kokemaan kunnon Moonsorrow:in klubikeikan...:rolleyes:

Niin ja vaikka ei sanoja muistaiskaan ni onneks on ne "Drunken Viking Choir" -osiot joissa (varsinkin klubikeikoilla ;) ) yleisö osaa eläytyä oikein kunnolla. :D :D :D

Infernal
02-18-2004, 01:16 PM
Eiköhän muutaman bissen jälkeen se laulutaito ala parantua! Pitää vaan toivoa ettei kännisten fanien rääkynä mene itse musiikin edelle http://forums.hmas.org/images/smilies/new/biggrin.gif